Monday 9 April 2012

Pengalaman Bersalin part 2

... Sambungan dari Pengalaman Bersalin part 1

Tak tahu la berapa lama menahan sakit. Rasa nak cepat2 bersalin sbb tak tertanggung sakitnya. tiba2 keadaan sikit kelam kabut. Doktor cakap baby saya dah tak bergerak.  Dia mungkin lemas sbb lama sgt dalam perut n masa air ketuban dah dikeluarkan.  Memang doktor tak tunggu dah sbb sgt berisiko so doktor advice untuk pembedahan.  fuyooo takut giler. Lepas tu saya dikejarkan ke dewan bedah n sementara nak smpi dewan tu, contraction masih terasa. mcm nak jatuh dari katil sbb saya asik bergerak sbb menahan sakit. smpi je kat situ bukan boleh masuk terus, kena tunggu dulu pulak.. adoiii dengan contraction yang makin kerap. dengan sejuk nye lagi. dah la husband tak nampak batang hidung. tak lama lepas tu, sampai la turn saya.. ohh lupa nak cakap, sebelum naik dewan bedah, doktor check lagi bukaan. hmm baru 6cm je. 
Masa nak bius pun sakit jugak. tapi doktor cakap jgn keraskan badan.. nnt lagi susah. so kuatkan semangat n niat nak jumpa baby sgt2. lepas je doktor cucuk kat tulang belakang, saya dibaringkan perlahan2... dalam masa 1....2....3...... sakit contraction pun hilang. saya yang separa sedar ni, terus pejamkan mata. Rasa magic je sbb dalam keadaan sakit2 tadi, terus hilang rasa tu n saya cuma terasa perut saya ditekan2 n dibukak2... (mcm kopek durian agaknye) selang bape minit, saya terdengar suara baby menangis... haaa lega... syukur alhamdulillah.


Ini la serba sedikit pengalaman saya ketika bersalin dulu. saya percaya lain orang lain pengalaman nye. ada orang sakit nye kejap, ada orang sakit nya lama... so terima la habuan masing dengan redha... 

Nota: Bak kata orang, sakit contraction tu mcm sakit senggugut 10x ganda... hmm mmg betul pun.

No comments:

Post a Comment