Wednesday 10 December 2014

Keseronokan Dapat Anak Kedua

Salam...

Baru dapat ilham nak tulis tentang Safiyya ni.  Berlainan dengan anak pertama dulu, sikit2 nak update.  Biasa la orang kata, keterujaan mendapat anak pertama ni berbeza dengan kelahiran seterusnya.. Tapi bagi saya, sama je excited nya.. Lagi la bila dapat tahu mengandung baby yang jantina nya berlainan dengan anak pertama.  Cuma kami dalam proses mengenali antara satu sama lain.  ehh lama nya nak kenal. Dah 4 bulan pun Safiyya nye.

Masa tahu mengadung kali kedua dulu, perasaan seronok giler tu tetap ada.  Cuma tak la nervous sangat sebab dah tahu apa yang akan saya alami untuk beberapa bulan akan datang.  Kira dah boleh expect apa akan saya tempuh dalam tempoh 38 - 40 minggu nanti. 

Cuma kadang2 terfikir, macam mana ek nak bagi kasih sayang kat 2 anak serentak?  Rasa macam dah curah 200% kasih sayang kat Danial.  So apa lagi yang tinggal untuk adik dia nanti..  Bila lahir je Safiyya Iman, segalanya berubah... Macam ada satu perasaan meresap masuk dalam badan.  Rasa jatuh cinta yang tak boleh nak diungkap dengan kata2.  Pertama kali memandang muka dia yang gebu macam kuih pau itu, buat saya terawang2... huhu.  Maka hati saya sudah terbelah 3..

Semalam, 9hb Dec genap umur dia 4 bulan.  Budaknya banyak akal, tak boleh lambat2 kisahkan hal dia. Kalau tak, jenuh nak pujuk.  Dah boleh tersenyum dan respon bila kita bersembang dengan dia.  Kalau pergerakkan pulak, dia dah boleh mengiring sendiri dan mengangkat kaki serta melonjakkan badan.  Kalau baring tepi dinding, kena hadang dengan bantal.  Tengkuk dah kuat sikit tapi masih kena ampu bila dukung.  Size baju semuanya 6 - 9 month punya.  Cuma sesetengah brand je masih ok kalau size 3 - 6 month.

Sebelum ada anak perempuan, dalam fikiran saya menjaga bayi perempuan ni mudah.  Berbeza dengan bayi lelaki yang  kuat menyusu dan kuat menangis.  Tapi bila dah alami sendiri, bagi saya sama je dua2 pun.. baby tetap baby yang perlu diberi perhatian sama rata.  Mata tetap macam panda sebab berjaga malam masa berpantang dulu... huhu


Nur Safiyya Iman... hmm nak panggil apa ek? skang ni kejap2 safiyya, kejap2 adik.  Panggil fiyya je laa.. jangan lama2 jadi piah pulak.. huhu.





1 comment:

  1. uishhh piya! nnti nak pi jumpa piya lahh, balik tpg dak cuti krismas ni?

    ReplyDelete