Tuesday 9 December 2014

Manjakan Anak dengan Barang Mainan

Salam

Hi semua... toy atau popoy (bahasa minion) atau mainan adalah cukup sinonim dengan kanak2.  Ada kanak2 yang pantang tengok toys yang dia suka mesti nak beli kejap2 tu jgk.  Ada juga yang boleh dipujuk supaya beli lain kali dan ada juga yang tak reti langsung nak mintak belikan mainan... (ehh ada ke?? ) kalau ada pun mesti tak ramai.  Mesti beruntung kan punya anak macam tu. phewww

Macam Danial ni, ok terus terang kitorang dah terspoil kan dia dengan barang mainan.  (tiba2 guna gantinama 'kitorang'... ia bermaksud saya dan suami.  Kalau guna 'saya' tak aci la kan sebab yang rajin membeli tu adalah suami saya.) Walaupun dah banyak disogok dengan mainan tapi so far tak pernah lagi la berlaku amukan yang dahsyat kat mall kalau tak dapat apa yang diidam... boleh control lagi laa... Kitorang belikan mainan ni bukan apa, supaya dia boleh duduk diam2 kat dalam stroller or kat restaurant. Kalau terdesak tu, tak perlu beli mainan mahal2 pun takpe.  Janji ada sesuatu yang boleh buat dia duduk diam. 



Mungkin ada yang kata 'manjakan sangat danial ngan mainan. bukan dia reti jaga pun'... 

haha statement ni memang dah selalu saya dengar.  Memang dia tak reti jaga or tak reti sayang mainan tu.  tak tahu nak nilai yang mana mahal yang mana murah.  Tapi sekurang2nya toys ni membantu perkembangan otak dia jugak.. Contohnya Lego.  walaupun tahan marah smpi nak kuar darah kat hidung sebab dia sepah2kan lego tu, sekurang2nya sekarang ni  dia dah pandai buat kereta, buat rumah, buat dinosaur makan pokok, buat helikopter.buat lori dengan lego2 tu.. kalau tak salah, dah 3 kotak Lego Duplo tu kami belikan untuk dia. tak cukup dengan tu, building blocks pun ada jugak... hmmm over betul.
Sambil main sambil tengok TV
Dinosaur makan pokok.. karya Danial n papa
Baru lepas basuh. Lego dah bercampur vitagen.. sabor jee..

Bila saya tengok jumlah mainan yang dia ada ni, boleh banjir** bilik kalau di biar atas lantai... (**banjir tahap buku lali) Maka saya terpaksa simpan dalam container yang bertutup dan letak dalam bilik stor.  Mana yang dia suka main je letak kat luar.  so tak la teruk sangat nak menyimpan. :) 
Hanya sebahagian kecil

Kalau dulu saya selalu belikan buku untuk dia.  Masa tu, dia masih kecil dan enjoy je kalau dapat 'main' dengan buku.  Bila dah lama2 tu, takkan nak tengok je gambar kereta, gambar lori tu semua kan... sudahnya penuh satu bekas kereta kecik2 tu. haihhh.

Apapun, mainan ni bagus sebenarnya.. ada je positive side untuk barang mainan ni.. tambah2 lagi yang boleh membantu perkembangan otak dan imaginasi diorang dan semua ni terpulang kepada pendapat masing2...  memang la huru hara rumah sikit dengan mainan yang bersepah.  kena bertabah la ye...  kalau rasa nak aman rumah, bagi la anak dia main Ipad 24jam.. huhu.  owhh Danial pun saya dalam usaha kurang kan menatap benda tu.  Saje je tak charge.. :)
Seronok tgk budak2 main macam ni.. apa ntah yang diorang sembang.

Notakaki: Teringat masa Danial baby dulu, masuk Toys r Us aman je... :)
(Bab belanja mainan ni memang saya serahkan pada papa dia... huhu... seronok tengok anak seronok katanya.. masa kecik dulu tak merasa semua ni...hmmm)

No comments:

Post a Comment