Friday 19 December 2014

Masih ada ke 'me time' bagi seorang ibu / mama / mak

Salam...

Bagi seorang perempuan, menjadi seorang isteri dan seorang ibu adalah sesuatu yang sangat istimewa.  (pendapat ini mungkin tak mewakili semua perempuan di dunia).  Dari seorang bujang, kemudian bertemu pasangan hidup dan mendirikan rumahtangga.  Justeru lebih lengkap setelah dikurniakan cahaya mata yang akan menambah kemanisan dalam kehidupan suami isteri.

Persoalannya, masih ada atau tidak masa untuk diri sendiri setelah beranak pinak yang sememangnya seluruh kehidupan tertumpu pada anak2 dan suami?? Saya sendiri tak tahu nak jawab soalan tu macam mana.  Kalau kata masa bujang dulu saya jenis yang bersiap (berhias), tak jugak.  Jadi adakah maknanya setelah kahwin dan ada anak , saya langsung tak bersiap?? Orang selalu membayangkan yang perempuan bila dah beranak, langsung xkisah hal dia.  Rambut main gulung2 n kepit je, jgn kata makeup nak pakai bedak pun tak sempat.  Situasi ni bukan la sengaja tapi memang sedikit sebanyak terpaksa dikorbankan.  Lain la rumah kita ada maid kan.  Keje kita jaga anak je lepas balik keje.  Hal kemas mengemas, basuh membasuh sume orang lain buat.  

Bila fikir2 balik, apa pun alasan perempuan kena cari jugak 'me time' untuk dia.  tak perlu beria sangat tapi yang basic2 tu kena la jaga.  Dulu saya tak suka sikat rambut (ya Allah... apa punya perangai) tapi husband dok tegur. ish buat malu je.  bukan apa, rambut saya gugur so kalau sikat lagi gugur.. Jadi skang saya potong rambut pendek agar lebih mudah diurus dan nak sikat pun senang.  ;)   Sebenarnya saya bukan la orang yang layak dalam bagi pandangan dalam hal ni.  Sebab saya sendiri susah nak dapat masa untuk diri sendiri.  tengok tv pun tak sempat kalau hari bekerja tu.  Sampai je rumah, baby dah tunggu.  Lambat je amik dia untuk bagi susu, mula la tak senang duduk.  Sebelum mandi kena solat maghrib dulu.  kalau tak, memang tak sempat sebab smpi rumah mesti dah pukul dah nak dekat 7.30 malam.  Ni mujur husband tak kisah sangat untuk tapau je makan.  Kalau jenis yang suka makan masakan rumah je, tak ke haru.  

Jadi apa kesimpulannya tajuk entri ni?? Pendek kata, orang perempuan ni kena la pandai bahagi kan masa.  Bukan kata kat orang lain, tapi kat diri sendiri jugak yang masih tak tentu arah.  :P Pandai2 la curi masa untuk diri sendiri dalam melaksanakan tanggungjawab sebagai isteri dan mama ye. peace ya'll 

Notakaki: Entri ni adalah hasil tersentap dengan kata2 mama saya.  (Kalau nak pegi mana2 ayu adalah orang terakhir yang boleh siap.) aduhhh menusuk kalbu betul. (mama dulu masa korang kecik, boleh je siap awal so ada anak kecik bukan alasan) 

#nakcepatmacammanabarunaksiapanakdahnangis
#mamacakapkitacontrolbabybukanbabycontrolkita
#nakjadiisteriyangperfect
#rumahakusepahadaorangnaktolongkemastak
 



No comments:

Post a Comment