Thursday 4 October 2012

Sejak peristiwa itu...

peristiwa apa pulak ni...

Rasanya dulu saya ada cerita tentang kes kami anak beranak muntah2 + cirit birit yang teruk... klik kat SINI Tapi tak cerita details sangat laa.... bukan apa malu laa... hahaha.. buruk benor waktu tu dah mcm orang tak makan seminggu.. lembik, pucat, comot, semua semuanya laa...  Masa pegi klinik yang ke 2 pada keesokkan hari nya tu, Doktor cakap kami tiga orang ni kena rotavirus... huh!! takut pulak dengar doktor tu cakap.  Tapi menurut doktor tu, penyakit akibat rotavirus ni dah mmg ada dah dulu cuma sangat disensasikan sekarang ni.  ntah lah ek. tapi orang sekarang ni mmg tersangat di educate dengan hal2 kesihatan ni.  pantang ada penyakit2 baru semua nak amik protection terutama yang melibatkan anak kecil.  tapi alhamdullilah sebabnya kes kami ni tak teruk dan tidak berlarutan.

Kesan dari peristiwa tu, saya mula la mengambil langkah berjaga2 dalam memastikan segala yang berkenaan anak saya mestilah bersih.  sbb doktor cakap mungkin ia berpunca dari air. hmmm air yang saya bagi anak saya semuanya air yang ditapis dan dimasak.  tapi kalau nak terkena tu takleh nak kata apa la kan. skang ni saya semakin rajin menyapu la mop la kat dapur tu... sebab anak saya suka sangat main kat dapur...  saya ni bukan nak kata laa tapi bak kata suami saya "kalau nampak saya pegang penyapu, boleh tetiba guruh tu..." Cehhh...

Tak baik cakap mcm tu kan.  keje2 menyapu dan mengemop ni mmg saya dah bagi suami saya untuk amik alih.  saya pulak buat keje2 lain yang berlambak tu.  sebabnya suami saya mmg terror bab menyapu dan mengemop...(ni kira puji laa.. lelaki ni kalau tak puji, diorang tak mo buat dah).  Lagipun saya ni ada resdung, kalau menyapu mesti habuk tu bertebangan n mula la bersin, naik jerawat laa... saya lebih suka guna vakum... (boleh tak bagi alasan mcm ni??? huhu)

ok laa... kesimpulan dari peristiwa tu, jgn amik mudah segala peralatan yang kita guna. kalau dah sakit baru la nak tepuk dahi... sekian

No comments:

Post a Comment