Monday 24 September 2012

Bersihkan hatimu

Hatimu ke hatiku? hatiku baru la tepat.  Ni sesi muhasabah diri...

Saya tak dapat bayangkan kalau setiap manusia ni boleh mempotretkan warna hati masing2.  Maksud saya kalau hati seseorang itu kotor, jelas tergambar kekotoran di wajahnya.. Kalau bersih hatinya, maka bersih la wajahnya.  Memang tidak dinafikan kalau seseorang yang berhati bersih, akan jelas terpancar nur pada wajahnya.  Tapi adakalanya tidak semua orang boleh melihat dengan mata hati, wajah yang bersih itu mungkin tersimpan hati yang kotor dan busuk.  Kan mudah kalau kita dapat mengesan apa yang terselindung dari wajah yang tenang itu.  Jahat atau baik...

Saya bukan la manusia sempurna.  Kadangkala saya juga merasa iri, saya juga merasa marah, saya juga merasa cemburu dan dengki.  Tapi diri ini hanya mampu beristighfar agar ia tidak terus kekal dalam hati dan menjadi luka yang membusuk.  

Pengalaman lalu benar2 mengajar saya agar lebih berhati2 agar tidak mudah diperdaya dengan tipu helah orang yang cuba melaga-lagakan sesama manusia.  Kekadang saya hairan dengan tujuan atau motif si pelaga itu.  Apakah dia suka semua orang bercakaran atau membenci antara satu sama lain? atau dia suka semua orang tidak bersatu? atau dia suka melihat semua orang tidak bersepakat untuk memperjuangkan sesuatu? Pelik... tapi itu lah hakikat yang berlaku.  setelah saya sedar dimana selama ini dipermainkan, tiba2 mendapat satu kekuatan untuk cuba merapatkan kembali silaturahim yang terputus.  tapi bukan semudah itu kerana semuanya mempunyai ego semuanya mempunyai dendam antara satu sama lain.  Apa yang perlu, saya hanya berserah pada yang maha kuasa agar diberi petunjuk agak segala kekusutan yang berlaku terlerai jua...

Sumber gambar: http://janjibesar.blogspot.com

No comments:

Post a Comment