Monday 3 September 2012

Dilema ibu: Homemade solid food for your baby

Salam... entri kali ni macam nak meluah perasaan sikit.  Lama dah terbuku kat hati ni tapi asik dok pendam je sebab mengambil kira buruk dan baik kesan dari luahan hati.. cehhh dah macam biro pengaduan awam dah blog nih. 

Saya teringat masa muda remaja dulu... saya suka sangat main ngan kucing n kekadang tu saya kidnap baby kucing dari mak dia dan bawak balik rumah... sudahnye baby kucing tu asik mengiau sebab lapar... mula la susah hati sebab hari dah malam n takut nak pegi hantar kucing tu balik kat mak dia. perasaan bersalah menjadi jadi n tetiba dapat idea nak bagi makan kat kucing tu... tapi tak jadi!! sbbnya saya terfikir kucing tu baby lagi mana boleh makan. so bancuh susu tepung untuk kucing tu. kesian tgk dia... terkial2 dia jilat smpi tersembam2 dalam piring sbb tak reti minum macam tu. kan kucing tu lahir2 je breastfeed so mana tau minum sendiri. oleh kerana kejahilan saya, kucing tu jadi mangsa... esoknya saya cuba hantar kucing tu balik kat mak dia... malangnye, mak dia dah tak leh cam tu anak dia.. kucing kan guna bau utk kenal.. so baby tu dah hilang bau asal.. sudahnya saya terpaksa amik keputusan untuk bela kerana kesian n + kucing tu comel sangat.. saya boh nama dia Ema. 

Pengajaran dari cerita ni: 
1) Dalam usia saya belasan tahun tu, saya dah boleh fikir dimana baby yang kecik tu mana boleh terima makanan lagi kerana perut dia terlalu kecik n sistem masih belum ready utk digest makanan... 
2) Lagi satu, kalau boleh biarla anak tu 6 bulan exclusive utk susu badan je.. jgan campur apa2 supaya antibodi dia kuat... lepas tu nak campur or terus sambung terpulang laa

Berbalik kepada tajuk... kenapa sampai wujud dilema??? Adakah saya salah faham atau saya terlebih faham or saya tak nak faham. hehe... berbelit2. Saya rasa bukan saya seorang je yang hadapi situasi tegang di mana anak kita disuap dengan dengan pelbagai makanan yang tidak sesuai yang saya memang ban ala2 ban RTM dulu kala... Saya tak pernah nak tunjuk pandai or memandai2 dan dalam masa yang sama mengenepi kan nasihat orang yang lebih berusia... saya agak tension bila orang kata, 'kesian Danial sbb tak boleh makan mcm2..." what do you mean by makan macam macam??? adakah macam macam jatuh pada kategori asam pedas, sambal tumis, masak lemak, nasi beriani, nasi tomato, rendang ayam, ketupat, lemang, laksa, soto, mcdonald, kfc bla bla bla.  lagi satu, adakah anugerah ibu paling berjaya n paling famous amos akan diberikan sekiranya anak2nya semua obes?????? oh tidakkkk.  kalau ini yang dikatakan berjaya, saya bangkang sama sekali... tak nafikan laaa yang saya pun suatu ketika dulu gemuk jgk... tapi alhamdulillah masih boleh diatasi... so tak perlu la jadikan kisah lalu berulang terhadap anak sendiri... (saya harap kenyataan saya tidak mengecilkan hati sesiapa.. sebab saya pun penah hampir terobes... so mcm mengata diri sendiri laa..) 

BERSAMBUNG...  (nnt saya update lagi)


No comments:

Post a Comment