Monday 10 September 2012

Dilema ibu: Mencari resepi yang best untuk baby

Ini dah masuk siri yang ke-3... huhu. byk pulak luahannya.
siri 1 : Klik sini
siri 2: Klik sini

Bila dah ambil keputusan untuk memasak sendiri makanan Danial, xmo yang segera2 punya, kena la persiapkan diri dengan ilmu pengetahuan tentang masakan ni.  bukan setakat pandai memasak je tetapi penyediaan yang betul juga membantu mengekalkan nutrisi dalam makanan tersebut...

Saya harap usaha saya untuk menyediakan yang terbaik untuk anak saya dipermudahkan dan setakat halangan2 kecil tu, redhakan je la ek... Bukan apa, sebagai manusia biasa graf tu asik turun naik je... time berkobar2 nak masak, mcm2 resepi dapat buat, tapi bila dapat penyakit M, asal sempat je. Usaha yang baik perlu la konsisten baru la mendapat hasil yang baik... 

Pengajaran dari kisah lalu,

1 Bila ada orang suap kek or puding yang manis untuk anak kita, jgan cepat melenting, cuma cakap baik2.  TETAPI jangan bagi alasan kek tu manis dan sesuai untuk baby.. sbbnya manis or masin ni takde maknanye untuk diorang... kita hanya perlu cakap, "anak saya tak boleh makan sbb doktor tak bagi makan." tak pun "anak saya allergic telur ke serbuk penaik ke, apa2 je laa.." selalunya orang akan takut sikit bab allergic nih.. (bukan la kita mendoakan yang tak baik pulak.. or menipu.. cuma sekadar bagi jawapan yang agak logik kerana anak saya tak penah diberi telur lagi.. so tak tipu la kan... hehe)

2. Sediakan snack ketika berjalan2... Maksudnya disini, jgan la bawak bubur nasi je or makanan berat je... bekalkan sekali buah, or biskut untuk anak kita mengunyah skali skala... mcam kita la jugak.. dah abis makan nasi, nak makan kerepek laa, kacang laa kek la...

Ok la ye.. segala yang baik tu dari Allah ;) 

No comments:

Post a Comment