Tuesday 22 September 2015

Bersalah pada baby

Salam...

Masuk hari ni kandungan saya dah 18 minggu 3 hari.  Alhamdulillah, sepanjang mengandung anak ketiga ni saya tak alami apa2 alahan pada makanan, loya ke pening ke semua boleh kautim.  Bau2 pelik pun tak de pulak masa mengandung ni.

Kalau dulu.... hmmm 

bau sambal euwwwwww 

bau goreng2 euwwwwww 

bau lipstick euwwwww 

bau bedak euwwwwww 

bau perfume husband euwwwwww 

bau masakan yang tumis2 tu euuuwwwwwwww... (sebab tu la tak masak masa mengandung dulu)

Tapi skang satu je hidung ni cepat tangkap.... Bau badan husband... kadang2 bau orang tak mandi seminggu... sorry yeee. i bukan saje2. ni yang dalam perut ni yang cakap.


Alhamdulillah... mengandung kali ni sangat2 mudah dan kadang2 tak terasa yang diri ni mengandung.  Boleh lari2 ngan anak (pelan je laa) boleh buat keje rumah, boleh masak... Lagi pulak baru tahun lepas saya mengandung dan bersalin.  Rasa baru sangat dan boleh expect la perjalanan mengandung ni macam mana.... Tapi yang tak bagusnya saya sampai tak jaga diri.  Makan pun tak jaga.  Kadang2 vitamin pun suka suki je lupa.  Kesian kat baby.. sorry ye sayang... 

Berbeza dengan mengandung anak pertama dulu.  Segala benda terkawal.  Segalanya on time.  Mau tak on time, kalau lewat makan sikit angin mula masuk ke dalam perut dan azabnya tuhan je tahu.  McD, KFC tu sume hanya di pandang sepi... Member2 pesan McD delivery pun tak heran.  Tapi skang ni. apa nak jadi ntah...

Mulai saat ni saya dah mula berazam balik untuk perbaiki tahap kesihatan diri dengan:

Mulakan amalan pemakanan sihat.  No more fast food, no more coffee... (ehh skali skala ok kottt... huhu).  

Takmau lagi lewat2 kan makan vitamin.  

Sembang2 dengan perut... ehhh kau dah kenapa?? Sembang dengan baby dalam perut.  

Sentiasa doakan baby + anak2 yang lain.  Enjoy... - Takmau stress2 lagi.

Jadi nak makan apa ek yang sihat sangat tu??

Buah kurma kan ada...  

Macam2 saya baca mengenai khasiat buah kurma untuk ibu mengandung ni.  Ia bukan sahaja sebagai pemberi tenaga, malah memberi kesan kepada bayi yang dikandung.  
Sabda Rasulullah..
" Berilah buah kurma kepada isteri kamu yang hamil kerana nescaya anak yang bakal lahir itu akan menjadi lebih penyabar, bersopan santun dan cerdas pemikirannya.. "

Air akar herbanika NR

Gigih saya mencari maklumat pasal barang NR ni... sebab masa lepas berpantang tu baru je restock air akar tu tapi tiba2 mengandung pulak... terus stop.  Ingat nak sambung masa berpantang nanti, rupanya boleh je minum masa mengandung.   Tapi buat la nipis2 je... Air akar ni membantu menghilangkan letih2 ibu mengandung disamping menghangatkan badan... 

Buat masa ni, hanya dua ni saje yang saya amalkan... ingat nak beli Virgin Coconut Oil (VCO) takpun Olive Oil.. telan je minyak ni hidup2. huhu.  Banyak khasiatnya minum minyak2 ni.... Nanti kita cerita lagi bila saya dah beli ye... Haaa lagi satu jus delima... kita google dulu sape ada jual jus delima gulshan tu...

Notakaki: Nanti saya update lagi cerita2 mengandung ni... 




No comments:

Post a Comment