Friday 2 August 2013

Apa itu Backout Buyer

Salam...

Sumber gambar : Google


Apa itu Backout Buyer? Ia bermaksud pembeli yang membatalkan pembelian tanpa sebarang notis atau hilang secara tiba2 setelah membuat pesanan.  Apa yang lebih buruk, penjual telah pun membeli stok atau menempah seperti yang dikehendaki oleh pembeli tersebut... 

Saya merupakan salah seorang pembeli online yang tegar... Kalau dulu, saya takut dan tak percaya dengan pembelian online nih.  Banyak sangat cerita buruk yang saya dengar. Penjual menipu la, barang tak seperti yang diorder la, dah bayar n penjual lesap la, dan macam2 lagi la... Tetapi, sejak dah cuba buat kali pertamanya iaitu membeli barang keperluan kahwin, saya jadi syok sgt.  Feeling dia tak sama kalau beli kat kedai. Lagi satu yang menyeronokkan beli online ni ialah, TAK terasa langsung amount yang dibayar tu banyak berbanding membayar secara nyata yang terasa sedih je bila duit tu bertukar tangan. Padahal bayar online ke bayar tak online sama je 'duit keluar jugak'... 

Entry kali ni bukan la saya nak cerita panjang2 tentang saya yang suka shopping online ni tetapi situasi yang tak dapat nak elak bila menceburkan diri dalam bisnes online ni.. Terus terang saya katakan, saya merupakan pembeli yang tak banyak songeh. Sebab saya tahu, orang pun tak kuasa nak layan macam2. Cara saya ialah, mentelaah website dulu (2 3 hari jgk laa). ini bukan apa bagi memastikan "betul ke aku nak beli ni"... kalau dah smpi termimpi2 tu, baru decide untuk beli. Yang kedua, pilih code or barang or apa saja yang diinginkan.  isi borang (kalau ada) dan buat pembayaran setelah terima invoice. lepas tu update je penjual tu cakap dah bayar dengan attach resit sekali... Yang ketiga, tunggu je la barang sampai... 

Pengalaman buat bisnes online ni (elehhh baru setahun jagung je pun) banyak mengajar benda baru kepada saya dan suami.  Melayan pertanyaan pelanggan, cuba untuk memenuhi kehendak pelanggan, mencari stok or barang (kalau xde dalam tangan la) yang pelanggan nak, dan sudahnya pelanggan buat diam dan tak reply2 dah... haaaa sabor je ler. Saya cakap mcm ni bukanla bermakna saya tak suka orang bertanya2. Tanya la apa pun dan kalau mampu saya akan jawab. TAPI yang sedih tu, bila dah order, terus buat diam. jangan kata bayar, nak suruh confirm order pun dah tak muncul2. 

N baru la saya tahu ini lah yang dikatakan Backout Buyer... kalau dulu bila ternampak online shop yang bg warning 'serious buyer only' say no to backout' buatkan saya rasa "ehhh sape pulak yang terserius tu.. kalau dah puas membelek tu, mesti la serius nak beli kan..." dan bila dah terkena pada diri sendiri, baru la tahu... So ok laa.. selamat la bershopping online ye.. Raya ada tak sampai seminggu ni.. dari uolls bersesak kat jalan TAR tu, baik laa online shopping je.. hehe.. Singgah2 la ye ke Facebook Bintang Collection.  :)

14 comments:

  1. sy pon baru setahun jagung dalam bisness online, google pasal backout buyer, and jumpa dis post...terima kasih utk perkongsian ini...

    sudi2 melawat fb saya : https://www.facebook.com/KoleksiSapphireOnlineStore

    ReplyDelete
  2. Betullaa... Dlu tgk org pos pasal backout buyer ni mcm x amik Kesah. Tp bila dh kene batang idung sendiri, mak aihhhh..!! Tuhan je yg tahuu T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2... nak marah tak boleh... berdoa je laa jgn jumpa lagi orang mcam tu.. huhu

      Delete
  3. sis kalau yg place order then tak jadi beli tu kita panggil backout buyer .. kalau yg dah brg then tak jadi ambil tu dipanggil ape ye.. jenuh search goog .. hihu

    contoh : minta carikkn stok, dah ade stok serah by hand , tapi tak payment lagi sbb kenalan , esok nya wpp cakap tak jadi ambil, alasan dah ade org bg baju . lagi terok dari backout buyer .

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini pun orang panggil backout buyer jugak. malah lagi teruk sbb kita dah carikan stok (sbb yang dalam tangan xde seperti yang bakal pembeli nak). saya selalu jadi macam tu. naif sangat. seeloknya kalau kes macam ni orang yang otai2 meniaga online ni diorang mintak deposit. so kalau tak jadi, burn la deposit tu.

      sebagai peniaga online, kita tak marah n tak kisah kalau orang bertanya tentang barang, tanya soalan tak masuk akal pun masih sabar. Dan juga tak terasa sangat kalau tak jadi beli sekiranya barang tu mmg dalam stok. yang jadi nak marah tu, sebab kita dah keluar duit untuk beli barang seperti yang diorang nak.. tiba2 tak nak pulak..eiiiii membazir je. terpaksa jual kat orang.. mujur la kalau ada orang nak...

      lagi satu jangan biarkan orang booking tanpa deposit.. :)

      Delete
  4. Akak ayumieka : macam mana pula kalau customer ambil baju tempahan, katanya esok baru bayar. Baju dah ambil dulu. Sampai laa ni, tak bayar bayar. Yang ruginya kita. Jahitkan baju dia free. Mungkin dulu salah saya gak tak amik deposit. Dah 4x raya dahh tak bayar. Bukan sikit kak. Banyak lak aiii. Memang tak halal la bajuu tu. Emm, btw fiey tukangjahit. Sakit hatii mek customer macam ni. Hutangg tak reti bayar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmmm dik, kalau dah amik barang tapi tak bayar tu bukan lagi backout buyer. tapi dah kategori penipu level tertinggi punya. anggap je la bukan rezeki dan pengajaran buat awak supaya amik duit or deposit dulu sebelum bagi barang. saya pun penah kena jugak. sebab percaya sangat. barang dah post tapi dia terus lesap n tak bank in duit. lepas tu memang berjaga2 la. apa pun alasan, BAYAR DULU.

      Backout buyer ni lebih kepada "kata nak beli, tapi bila kita dah siapkan/carikan barang nye. dia tak jadi pulak" kita hanya rugi modal je laa... tapi sekurang2nya barang tu boleh jual kat orang lain. :)

      Delete
    2. Sy pun dah pernah terkena gak.. harapkan sebelum ni payment n urusniaga elok ke.. . last nak jadi cerita terbagi advance barang n sampai sudah tak bayar..

      Delete
    3. Ini pun pernah terjadi kat saya... sbb sebelum ni rekod ok je. Sekali amik risiko n bg brg dulu. Lepas tu harap maklum je laaa... senyap sunyi

      Delete
    4. Ini pun pernah terjadi kat saya... sbb sebelum ni rekod ok je. Sekali amik risiko n bg brg dulu. Lepas tu harap maklum je laaa... senyap sunyi

      Delete
  5. Assalamualaikum sis...sye ni pon bukan 1thun jagung tp bulan jgung bru dlm biz o9 dropship..tp sye nk tahu sht ap mksd MIA buyer..boleh sis trgkn? Terima kasih sis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam sis... hmm MIA buyer ni pun sama dengan je ngan backout buyer nih. Tengah dok deal elok2 terus senyap. dah la tak jawab message, answer call lagi la tak. kalau kita tak order stock lagi, takpe la jugak.. tapi kalau dah order tak ke haru.. memang ramai spesis ni.. sabar la ye.

      Delete
    2. Missing In Action laaaaa... (MIA)

      Delete