Friday 19 August 2011

Hikmah Disebalik Ciuman

Salam... dah lama saya tak share apa2 cerita kat blog ni.. hmmm bukan apa, saya ni xpandai bercerita sgt... hehe alasan yang xleh nak pakai. huhu.

ok laa... nak dijadikan cerita, smlm kat ofis ni ada ceramah tentang Perbelanjaan Berhemah. Tengok tajuk je hati terus berkobar2 nak pegi dengar. Maklumlaa bila nak raya ni mesti akan keluar belanja yang banyak. tak banyak pun duit jgk... so tengah hari tu cepat 2 solat Zohor n terus pegi tingkat 12 sbb ceramah start pukul 2. Masuk je bilik tu, tengok orang dah penuh, saya pun memilih untuk duduk kat kerusi belakang yagn masih kosong. ingat kan ok laa.. tiba2 penceramah tu panggil, 'adik yang kat belakang tu, mari dok kat depan..' hoh!! saya la tu. Dengan muka yang tersengih2 saya pun bangun n terus ke duduk kat depan. Dipendekan cerita, kan saya cakap td tajuk ceramah ni tentang perbelanjaan... tapi Pak Din (penceramah) punya intro ish ish berjela2 smpi masuk abis bab pemakanan laa.. adab laa... walaupun terlari dari tajuk, setiap apa yang disampaikan oleh Pak Din mmg sangat2 boleh dimanfaatkan. Antara perkara yang masih kekal dalam memori saya ni adalah adab bersalam dengan mak masa hari raya... haa kan dah nak raya ni.
Cara yang betul:


  • lepas salam, cium kedua belah pipi, hidung, dagu n dahi (kalau boleh dahi tu mesti la antara kedua belah mata dan kena sikit pangkal hidung mak...

  • hikmahnye cium kat situ - dahi ni akan jadi pelindung kita dari api neraka di akhirat kelak..

  • lepas tu peluk erat2 n cakap or bisik la sikit yang kita mintak maaf n mintak halalkan semua. (bab ni tetiba bergenang air mata)

  • Tak sangka kan.. cara cium yang betul pun dah ditunjuk dalam Islam.. nak ngan taknak buat je.
Rasa tak sabar nak praktikan benda ni dan diharap pada sesiapa yang terbaca entri ni pun dapat la memanfaatkan amalan ni. Walaupun mcm nampak remeh, tapi perkara sedikit dan istiqamah akan memberi perubahan besar dalam diri kita... insya Allah.




5 comments:

  1. tahniah sebab jadik blog terpilih BA :)

    ReplyDelete
  2. weeee
    ciuman tu ada makna kan
    keekeke
    salam kenaiii!
    tahniah ye jadi blog pilihan abg ben =]

    ReplyDelete
  3. salam perkenalan dari blog BA!
    tahniah jadi blog pilihan..

    ciuman tu tanda kasih sayang kita sebagai suami isteri!

    ReplyDelete
  4. klo dh kawen..bsr nyer pahala cium pipi wife/hb. blh dipraktik ni. jgn depan org. kang, x pasal2 org geli geliman ngn kita.hihi

    ReplyDelete