Tuesday 14 August 2012

Mari menguruskan diri... ehhh mengkuruskan diri...

Tajuk tak menahan... macam best best je pulak...

Sejak dah bersalin nih, semua orang yang saya jumpa mesti tanya mcm mana saya boleh kurus dengan cepat...
oppssss WARNING: Ini bukan iklan ubat kurus.

Sebenarnya saya pun tak perasan yang badan saya makin susut.  Orang selalu ingat saya diet laa.. makan apa2 ubat laa... selalunya bila orang tanya, antara jawapan yang selalu saya cuma jawab
1. "saya hanya menyusukan anak saya... agaknye la kot berat boleh turun cepat"
2. "baby boy ni buat saya tak boleh duduk saje... anak aktif, mak lagi kena aktif"
3. "urusan rumahtangga semua buat sendiri... xde orang gaji.." (macam orang lain tak buat keje pulak..hehe)

Kalau ikutkan saya makin kuat makan... lagi laa dapat suami yang mmg kuat makan... takkan saya nak tengok je kan.. terpaksa la makan... haha. Cuma satu je... saya makan dalam kuantiti sikit tapi kerap... (hmm sikit la sangat)

Baru sat tadi buat medical check up kat office... timbang punya timbang, berat saya turun lagi. mungkin sebab puasa kot... tapi yang tak tahan tu lemak tinggi... itu bermakna, saya kena reduce fat saya dengan cara menukar menu goreng mengoreng ke panggan memanggang, rebus merebus, kukus mengukus... kukus grill panggang kukus grill panggang (macam iklan panasonic pulak ... MasterChef Selebriti)

Lagi best bila tengok result tadi, saya punya Metabolic Age adalah 29tahun... haha saya dah muda 3 tahun.. (metabolic age ni lebih kurang maknanye macam ni. dengan berat, lemak, muscle, bone dari result saya timbang tadi tu bersamaan dengan orang umur 29tahun...

Kesimpulannya... orang yang kurus kedekiang tu, xsemestinya elok or sihat kalau fat dia tinggi.. macam result yang saya dapat tu laa... apa yang penting reduce fat bukan reduce weight... kalau kita hanya focus pada weight, badan kita sebenarnya tak fit.. macam saya ni laa... asik letih je.. baru saya faham kenapa saya asyik letih... kurang air, kurang kat muscle.... so makan sihat, hidup sihat...


No comments:

Post a Comment