Monday 9 April 2012

Pengalaman Bersalin part 1

Dah hampir 6 bulan peristiwa tu berlalu. Tapi detik2 cemas tu tak pernah lupa. mula2 rasa nak lupakan je n pikir2 balik kenapa tidak kalau share pengalaman bersalin kat sini. Sakit?? hmm macam nak tercabut pinggang ni.
Setelah bincang2 dengan suami, akhirnya amik keputusan utk bersalin kat sg.petani. mula2 tu nak bersalin kat KL je. tapi bila memikirkan masa tu husband masih keje kat Penang, so lagi senang kalau bersalin kat sana n tak perlu travel jauh2 lepas bersalin.
Seminggu sebelum bersalin tu pinggang dah start sakit2. sampai terjaga malam sbb sakit sangat. nak baring serba tak kena n terpaksa letak minyak n urut2 sikit. 2 hari sebelum tu ada check up. Nurse kat situ suruh pegi hospital sebab sakit pinggang ni salah satu tanda nak bersalin. huhu mula la rasa seram sejuk. balik je dari klinik terus call husband suruh balik. Tapi disebabkan tak sakit sgt pun kitorang tangguhkan satu hari lagi. sbb kalau masuk awal bukan best sangat pun. esok nye setelah berdoa byk2 (dalam hati ni punya la takut) saya pun kemas2 beg n pegi hospital. mak mertua pun ikut skali sbb katanya mana la tau tetiba kena masuk labour room. Lepas check sume rupanya dah ada bukaan 2cm. hmm nak tunggu 10cm ni lambat lagi. tapi doktor dah suruh masuk ward. Esok malamnye tetiba ada darah n lendir. Baunye agak tak menyenangkan. Bila bagitahu nurse, dia cuma cakap kalau sakit, bagi tau diorang. Kira hari pertama kat ward tu duduk saje je la sbb tak sakit langsung.
Hari Ke-2 kat ward... pinggang semakin lenguh, nak baring pun rasa tak senang so pegi la bejalan2 sekitar ward. Makin lama2 makin sakit. terus panggil nurse. dia suruh masuk bilik rawatan sbb nak check bukaan. hmm baru 3cm. Tapi nurse cakap dah boleh turun labour room. hah!!! takutnye. masa tu lebih kurang pukul 2 ptg. nak dijadikan cerita, saya demam pulak masa tu. ntah kenapa ntah tiba je demam makin teruk smpi menggigil. nurse suruh minum air suam banyak2 utk redakan demam. Badan ni dok teketar2 sbb rasa sejuk sgt. dah la contraction makin terasa rasa... Rasa sejam jgk la nurse nak redakan keadaan saya kat ward tu. lepas tu diorang amik wheel chair n tolak saya pegi labour room. saya siap bawak selimut skali sbb terlalu sejuk. Sampai je labour room badan makin mengeletar. 3 selimut pun tak leh hilangkan rasa sejuk tu. bila dah reda sikit, doktor tu check bukaan. hmmm sakitnya... rasanye ada lebih 5 orang keliling saya masa tu. apa diorang cakap pun tak tau dah. sbb saya dok bawah selimut. huhu. masa tu contraction 15minit mcm tu la... so doktor nak cepatkan diorang masuk drip air kat tangan.. adoi sakitnya kena cucuk. tak smpi setengah jam, contraction makin kuat macam tak sempat bernafas. husband kat sebelah asik nak suruh sedut gas je. rasa nak baling corong tu sbb lagi lemas ada laa... lepas tu doktor pecahkan air ketuban. berderu air keluar... dalam sakit2 tu masih ingat lagi untuk baca doa nabi yunus n ayat kursi. cuba tahan diri dari menjerit tak tentu pasal. sbb orang bilik sebelah tu asik dok menjerit je... (saya tak dengar pun dia jerit tapi nurse kat situ kata orang sebelah ni bising laa... huhu). Bila sakit makin kerap, saya mintak kat doktor utk bagi saya baring mengiring. ntah laa rasa lega sikit bila baring camtu. Tapi dalam konon2 lega sikit tu, tak tau la tangan sape yang saya pegang masa tu. Asal boleh capai.haha. wire2 yang diorang boh kat perut tu macam dah senget2 dah.

to be continued...

No comments:

Post a Comment