Friday 5 October 2012

Danial tak cerewet makan tapi...

Sejak Danial dah diperkenalkan solid food ni, jarang la dia reject apa yang saya bagi dia makan.  Banyak jugak la jenis sayur, daging dan buah dah saya beri makan pada dia.  semuanya dia makan.  tapi ada jugak dia reject... Mula2 saya ingat dia tak suka tapi rupanya dia jemu.  Ada skali tu saya bagi dia makan sweet potato 3 hari berturut, n hari yang last tu langsung dia luah balik.  Kalau ikutkan, kita kena praktis 4 days  rule tu kan utk memastikan anak kita ada allergic atau tidak.  tapi anak saya ni tak sempat smpi 4 hari, dia dah jemu.  so camno.  apa pun alhamdulillah sepanjang di beri makan, takde pulak dia memberi reaksi alahan apa2.  

Lagi satu kalau makanan dia terlalu kering pun dia tak suka.  sbb tu la kena buat berkuah sikit.  (sama sangat perangai papa dia).  Kalau bubur nasi tu, kena buat sedang2 elok je.  kang cair sangat tak kenyang pulak dia.  tapi kalau likat sangat dah mcm puding, dia buat muka tercekik... hmmmm

Apa pun waktu makan dengan sikecil bukanlah satu perkara yang perlu rasa stress.  Kita perlu biasakan dia yang makan itu adalah satu rutin dan bukanlah hukuman ataupun ganjaran... 

hmmm an apple a day keeps the doctor away...

aummm

adehh kenyang la pulakk.  tadi tak sabar sangat
 Note: Epal tu sepatutnya dikupas dahulu... tapi yang ni papa Danial dapat kupas separuh je...

Nak makan, nak main...
Papa... suap la mama pulak.. danial nak main

hehe

yogurt plum
bubur nasi ayam + kacang peas




No comments:

Post a Comment