Tuesday 8 January 2013

Cuti-Cuti Malaysia December 2012

Entry tertangguh... huhu orang dah masuk tahun baru daa...

Bulan December baru je berlalu dan itu menandakan kita sudah pun berada dalam tahun baru 2013.  Semoga segala azam yang ditanam dalam hati tidak berkubur begitu sahaja tetapi sudah dimulakan pada bulan pertama tahun baru ni. Perancangan 2013.

Minggu lepas demi mengabiskan balance2 cuti tahunan yang ciput tu, kami sekeluarga amik keputusan untuk abiskan masa kat kg (Taiping & Sg. Petani).  Dah lama tak balik kg lama2 sejak raya puasa dulu tu. Hari Khamis 28 Dec tu kami pun bertolak dari Cheras ke Taiping, Perak... (rumah saya).  Walaupun dapat 2hari setengah, ada la jgk aktiviti yang berfaedah kami buat... contohnya kemas bilik stor yang telah dihuni makhluk perosak itu.. eiiiieeeewwww... Puas la asing barang plastik, surat khabar, botol2 kaca n kotak2 lama untuk dijual.. ni pun setelah berjaya menidurkan budak tecik itu... Kalau tak, bukan makin kurang keje, tapi makin bertambah2 pulak sebab dia pun akan join skali selongkar sume benda.  Dalam dok sibuk buat keje, dah terbangun pulak dia... hmmm maknanya husband n abah la yang terpaksa menyambung keje2 pembersihan tu.  haa pasal jual barang recycle ni, punya la kemut orang tu.. dalam banyak2 benda yang kitorang jual, dapat rm13 je. lorrrr.... tapi takpe laa dari menjadi sampah sarap kat bilik stor tu kan.

Hari kedua di Taiping, pagi2 saya dah bangun untuk siapkan bekalan Danial.  hmm bekalan untuk ke Zoo Taiping... yeayyy...(mak yang over excited).  selain roti, saya pun melempeng skali... tapi buah dah xde.. so dalam bancuhan tu saya letak je cheese... bukan anak je suka, maknya pun suka.. huhu.  Sampai je zoo, saya la tukang pikul sume beg.  beg danial, beg tangan dan jugak beg kamera... tu pun husband suruh bawak payung... hoh tak kuasa i... saya cakap kat zoo bnyk pokok, so tak yah berpayung bagai.  Ini kali kedua kami ke zoo taiping dan kali ni ada Danial yang memeriahkan lagi suasana. Tadi cakap pasal beg kamera kan... korang tahu la beg tu berat tahap apa je. Baru amik 2-3 keping husband cakap "eh yangg takde bateri laa".  Kesudahannya saya la tegang2 urat2 leher bawak benda tu... haihhhh

Malam Sabtu kami pun bertolak ke Sg.Petani... Kalau kat SP ni tak pegi umah tok mmg tak sah. Rumah dah la tepi sawah so boleh la feeling2 Nur Kasih gitu. haha... Danial pulak mmg tahu seronok je. Kat rumah SP ada akuarium dan rasanya ikan2 tu mesti menahan rasa sebab asik kena sergah ngan Danial... sabar la yer... Nanti Danial dah besar, suruh dia cuci akuarium tu. 

Nak dijadikan cerita, hari nak balik tu saya terkena virus cirit-birit dan muntah... Sampai lembek2 badan dibuatnya.  Kalau saya sorang je kena tak pe lagi, ni husband pun kena. Jadi dengan rela terpaksa kami membatalkan perjalanan ke KL hari tu. Mujur la Danial tak terjangkit. Alhamdulillah. 

Sekarang dah pun 8 hari di tahun baru, semangat untuk berkerja dengan lebih kuat masih membara.  Semoga azam tak luntur separuh jalan.  Tahun ni jugak nak belajar kumpul duit banyak2. jangan membazir benda yang bukan2. Dapat jugak bagi duit lebih kat orang tua kan... Selamat Tahun Baru 2013.

No comments:

Post a Comment