Friday 9 November 2012

Nasib baik dia tak apa2... kalau tak, SIAP KAU!!!

Amboiiii kasar betul ayat tu.

Dihari Jumaat yang nyaman ni, saya ada curi2 masa utk membaca kisah2 tauladan dari pelbagai sumber yang sering dikongsi oleh rakan2 blogger yang lain.  Banyak la kisah yang menyentuh perasaan serta meruntun jiwa saya yang kental ni... hehe. Dan kebanyakkannya adalah mengenai asam garam rumah tangga.  dulu macam tak berminat sangat nak baca tapi bila dah kahwin ni kena la ambil tahu sbb ilmu semua nih...  bukan apa, panduan2 tu sesuai sgt bagi kita kalau nak meningkatkan kualiti sebagai seorang isteri yang baik serta ibu yang baik jugak...hmmm

Dalam banyak2 kisah tu ada jugak la yang terlalu dramatik. mungkin diubah sedikit bagi menyedapkan jalan cerita.  Kalau suspen + dramatik baru la ramai yang nak baca kan.... ok ok berkenaan dengan kisah saya nak share ni bukan la nak mengajar sesiapa tapi saya hanya teringat suatu ketika dulu masa ketika saya masih bergelar pelajar IPT di salah sebuah IPT awam di utara semenanjung.. (cehhh macam orang tak boleh teka je.. hahahaha) saya pun drama queen jugak ~~~ wink wink~~~~

masa dalam dewan tu, ada la seorang pensyarah ni yang memang suka berkongsi cerita tentang anak dia (pensyarah ni lelaki).  Kira sayang bebenor la kat anak dia tu (sape tak sayang anak kan)... Dalam banyak2 cerita tu ada la satu perkara yang dia share kat kitorang.

"You all tahu last week cermin kereta pecah masa my wife tengah drive n masa tu my daughter ada dalam kereta... Cermin tu pecah sebab my wife bawak kereta rapat sangat dengan lori n ada batu dah melantun kena tepat kat cermin kereta... I dah tak fikir apa dah cuma harap my daughter tak apa2" 

lepas tu dia sambung lagi~~~

"I terus cakap je NASIB BAIK DIA TAK APA2 KALAU TAK, SIAP AWAK..." 

masa tu saya hanya senyum dan kagum dengan cara lecturer tu yang saya gambarkan sebagai seorang bapa yang penyayang... tapi bila suatu ketika saya rasa dia tak berlaku adil pada isteri dia... ye laaa, ada ke patut cakap macam tu.  ingat bini dia suka2 hati ke masa kejadian tu. mesti dia pun trauma jgk dan tak sanggup nak bayangkan kalau terjadi apa2 pada anak mereka tu.  Alkisahnya, lecturer ni berdendam dengan PIL dia sebab masa nak kahwin dulu punya la menentang habis-habisan tapi kalau dah jodoh tu, memang kahwin la jgk akhirnya... tapi kenapa wife menjadi mangsa dengan dendam kesumat pada mertua???

Ye laa kan, memang ada la suami yang macam ni seperti yang selalu orang share kat cerita tauladan tu.  Kalau ye pun sayang kan anak tu, sayang la jgk kat ibu anak tu. bukan orang lain, bini kau jugak. ini main ugut2.  ingat tak makan dalam ke?? (emo pulak tiba2)

Kesimpulannya kat sini, rumah tangga yang dibina tu bukan nya untuk ditanggung sorang2.  kan namanya berkongsi hidup.  so kongsi la semuanya. susah senang, kasih sayang, pahit manis, duka lara, nangis tawa dan sume2 laa... selamat beramal...

sumber: Google 


No comments:

Post a Comment