Monday 28 April 2014

Masalah ketika mengandung - Diabetis.

Salam... Jumaat lepas saya ada MGTT kat klinik kesihatan atau dgn bahasa mudah, ujian air gula. Dengar nama pun dah buat saya loya and nak pitam. Bagi yg ada pengalaman test ni mesti tahu betapa peritnya nak habiskan air yg sgt manis tu. Utk mengandung kali ke2 ni saya dijadualkan siap2 oleh doktor utk amik test ni pada 16minggu dan ulang lagi pada 24 minggu. saya rela disuntik byk kali dari minum air gula tu.  Kenapa 2 kali?? Sebab masa 1st pregnancy dulu saya kena diabetis. haihhhhhh nasib nasib...

Test ni bermula pukul 8 pagi dan 7.50 sy dah smpi klinik. Nampak mcm awal kan? Tapi xsebenarnya... Saya org yg 34. Dari pukul 8 tu, 11.30am baru abis. hahhhh letihnya. Sampai tertido2 saya tgu turn. Giliran saya bermula pukul 9.20. Lepas amik darah, saya diminta minum air gula dan diminta tgu selama 2jam untuk amik darah lagi sekali. Dengan perut laparnya sbb dari pukul 10mlm saya diminta berpuasa dan skang kena tgu lagi 2jam. Pening sgt sib baik tak muntah. Kalau muntah, test tu dikira batal. ye laaaa kan dah keluar semua air gula tu. So tak aci la nak amik darah lagi skali.

Keputusan:
16 minggu - fasting blood sugar - 4.0 (Normal)
                   2H - 5.8 (Normal)

24 minggu- lagi seminggu baru keluar... kalau ok, klinik tak call. tapi kalau gula saya naik, nampaknya saya akan diistiharkan sbg pengidap diabetis (mengandung). hmmmm mintak2 la TAK. 

Sekadar hiasan. Sumber  - Google


Note: 

Fasting Blood Glucose (Kena start puasa dari pukul 10 malam)
Keputusan Bacaan
3.9 - 5.5 mmol/L - Normal
5.6 - 6.9 mmol/L - Berisiko mendapat diabetes
7.0 mmol/L > - Diabetes

Oral Glucose Tolerance Test (Selepas 2 jam minum air gula)
Keputusan Bacaan
7.8 mmol/L < - Normal
7.8 - 11.1 mmol/L - Berisiko mendapat diabetes
11.1 mmol/L > - Diabetes




No comments:

Post a Comment