Friday 22 June 2012

Tanggungjawab itu indah

Dulu masa belum berkahwin, saya tak pernah menyangka yang saya mampu menjalankan tugas sebagai seorang isteri dan ibu @ mama @ mak @ umi or apa je la yang korang panggil insan yang melahirkan kita ke dunia ni... Saya sendiri berkahwin lambat... kalau dah umur nak masuk 30tahun baru kawin tu kira lambat ler ye tak. Mujur masa tu mama saya tak penah berleter o menekan saya suruh berkahwin.  dia relax je... saya lagi relax.. haha.. bila tengok kawan2 mmg rasa jeles jgk. Mana taknye kawan2 sebaya dah 2 @ 3 anak dah. tapi saya masih solo.  
Berbalik pada topik asal.  Bila tengok kawan2 menguruskan anak, contohnye bila ajak berjumpa diorang terpaksa bawak anak.. n masa tu saya rasa mcm tak terbayang dek akal kalau saya berada dalam situasi itu.. bersembang sambil mengawasi anak.. kalau ada yang aktif sikit dah riuh rendah kat situ.  huhu. itu baru satu, bila diorang cerita kalau anak2 bawah 2 tahun ni toksah mimpi la nak dapat tido lena. itu belum anak sakit lagi... saya yang bujang (ketika itu) hanya menelan air liur... GULP!!!
TETAPI... bila dah ada anak ni, rupanye saya boleh je buat / hadapi semua tu.. Moralnye bila kita buat dengan rasa penuh tanggungjawab n kasih sayang, semua akan jadi mudah.. alah bisa tegal biasa...Insya Allah. 
apa pun situasinya, kita kena la jaga diri kita dulu baru boleh kita jaga anak n laki kita tu.  maksudnya kat sini, jgn la seksa diri buat keje tanpa berehat... keje rumah takkan abis.. kalau tak larat sangat, kerah je suami. (dengan cara yang elok tau). Mesti dia akan tolong.. suami ni bukan malas, cuma dia tak tau nak tolong mcm mana n dia fikir kita ok je buat keje sorang2 kat dapur.. tertonggeng tonggeng tebalik balik... 
Tentang anak pulak, pengalaman je mampu mengajar kita.. Anak orang lain tak sama mcam anak kita. kalau orang lain guna kaedah ABC dalam menguruskan anak, kita mungkin sesuai guna DEF utk anak kita. Teringat adek saya cakap "tak sangka ye kamu yang tido mati ni boleh senang terjaga bila anak kamu tebagun tengah malam" hehe lucu pulak kata2 dia tu. Memang pun susah nak gerak saya ni... liat betul. tapi sejak dah beranak ni, senang je terjaga kalau anak terbangun malam... akhir kata, good luck la pada semua yang baru menjadi ibu.  Sama2 la kita menjaga amanah yang dikurniakan oleh Allah kepada kita.. :)

Selingan: baru je order jamu kat mamamia online shop.  Kan saya kata tadi, sayangi diri sendiri baru boleh sayang orang lain... dan ini salah satu caranya...

sumber: mamamia online shop

No comments:

Post a Comment