Wednesday 7 November 2012

Best Ke Berpantang Sendiri

Pengalaman berpantang pasti dilalui oleh semua ibu yang baru melahirkan anak.  Ada yang enjoy dengan tempoh tu dan ada yang asik tension2...  Apapun dugaannya kena la hadapi dengan redha.  Pengalaman saya sendiri, saya dijaga oleh mak mertua... haaa ada sape yang dijaga mak mertua jgk??? sila angkat tangan.. huhh xde ke?? ok ok.  tak kisah la mak sendiri ke mak betul ke, dua duanya pun mak yang korang kena hormat n sayang.  

Flashback~~~~~~~~

Bercerita tentang pengalaman berpantang ni, bila dah mak mertua sudi nak jaga tu, kena la pandai2 bawak diri (walaupun ada jgk sifat malas2 ayam tu).  Kang suruh jaga diri sendiri kang baru tau susah senang nye.  Nak harap suami, hmmmm dia lagi la kekok nak pegang baby.  sib baik takde sticker FRAGILE kat baby tu.. huhu. 

Dalam tempoh 44 hari tu, makan minum mmg mak jaga betul2 la... sume ikut time. Menu pulak toksah citer laa. ikan haruan, hmm ikan apa ntah satu lagi, sayur sawi, nasi putih panas2.. tapi bila dah makan hari2 sedap pulak lauk tu. so saya mmg takde masalah la dengan menu orang berpantang ni. (Terima Kasih Mak...muahmuah) 

Ping!!!! Back to reality...

Tiba2 pulak cerita berpantang nih.. hehe. Ni bukan apa, tadi saya dok surat khabar (baca surat khabar adalah diwajibkan oleh boss saya..) dan terjumpa la satu artikel mengenai khidmat menjaga ibu berpantang ni... wahhh skang ni orang dah semakin terbuka.  Siap dah macam hotel dah tempat tu.  Ibu-ibu yang baru bersalin, boleh pilih nak pakej 3 hari ke 7 hari ke 15 ke or nak sampai abis pantang pun boleh. tinggal kat rumah tu dan dijaga 24 jam oleh nurse and bidan (nak urut2 nak tungku2 nak mandi2).  Bukan mak je diorang jaga, baby pun diorang uruskan jgk.  Jadi ibu yang baru bersalin tu boleh berehat dengan sempurna sehingga diorang dah sihat betul especially yang bersalin C-sec.  Tentang hantaran nye.. ehh hantaran pulak... bayaran untuk servis ni, sapa yang berminat boleh la call diorang untuk dapatkan qoutation.  tapi mmg mahal la dan berbaloi dengan servis yagn ditawarkan.  

Dah macam promote servis diorang pulak saya ni.. bukan apa, benda yang baik elok disebarkan.. mana la tahu kalau ada yang mencari2 servis ni.. sbb diorang boleh datang rumah jugak.. kira flexible la servis ni. Kalau ada rezki, saya pun nak try jgk.. huhu (berangan jap) Ye laa mana tahu kalau 2 tahun lagi Danial dapat adik, dan saya perlukan extra tenaga untuk uruskan 2 orang skali... Lepas dah sihat, kita balik umah tok ye... hehe... 

Kini mereka semakin kamceng...





4 comments:

  1. Aku berpantang di rumah mertua wey.. Sifat malas2 ayam tu mmg xboleh nak diamalkan okeh...! hahahahah

    ReplyDelete
  2. Ade contact no. Utk servis tu....:-) memang tgh survey pun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://www.hmetro.com.my/articles/Bagaidirumahsendiri/Article

      actually banyak lagi yang ada buat servis ni.. elok awak survey and compare harga..

      Delete