Friday 8 February 2013

Bukan kurus pun, cuma belum gemuk. Hoh??

Sila bagi kenyataan:

Sejak melahirkan anak pada October 2011, kini badan saya telah kembali kepada bentuk asal. (ni bukan riak tapi cerita benar).  Tak la betul2 mcm dulu (sbb ada baju keje yang tak muat... huhu) Tetapi penurunan berat badan memang ketara di mana berat saya mencecah 80kg semasa mengandung dulu... tapi skang 60-62kg  laa... Ini semua mungkin berkat memberi anak susu badan.. Selain sibuk pump untuk EBM, saya juga menjayakan direct breastfeeding sehingga sekarang.

Oleh itu, ada segelintir rakan2 yang menegur dan bertanya apa produk yang saya makan, saya buat apa sampai boleh kurus balik.  Jawapan standard yang saya bagi ialah breastfeed.  Lagi satu jawapan alternatif "dapat anak lelaki ni kena keje lebih.  Dia bukan boleh duduk diam, so kena sama lasak mcam anak tu jgak..." haha jawapan ntah apa2.

Ada juga yang mengatakan saya ni jenis berbadan panas.  Walaupun sihat, badan saya tetap terasa panasnya.  Mungkin agaknya lemak cepat terbakar.. (oppss tidak ditempat2 yang tertentu...) Tetapi ada juga yang ntah kenapa sepert tidak puas hati.  Lantas terkeluar la ayat ni dari mulutnya... "Alaaa bukan sebab berat susah nak naik, tapi belum gemuk je... tunggu la 2 -3 tahun nnti."

Nota: apakah maksudnya?? (orang yang sama eiii-bau-apa-ni-bau-kau-ye.)

4 comments:

  1. hahahaha..seriously saya pernah dapat komen yg sama...

    "tunggulah 2-3 tahun lagi, tentu naik nanti badan dia ni" cakapd epan saya pulak tu.....(2-3 tahun lepas dia cakap kat saya)

    then, selepas 2-3 tahun, selepas beranak lagi sorang, badan saya maintain.....kesian kat dia kan ...heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu laa... Kadang2 lucu pulak dengan orang2 ni. berat badan kita pulak jadi masalah dia. Kalau gemuk pun apa salahnya. diorang pulak risau lebih.

      Delete
  2. ramai orang cerita macam ni...kalau bf badan turun...cam best jer...heee...x sabar2 nak preggy dan ada anak sendiri... nak maintain badan pulak...hik hik hik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu farah... masa akak tak kawin dulu pun penah ada cita2 nak bfeed anak. skang alhamdulillah... merasa jugak pengalaman ni.

      Delete