Thursday 10 April 2014

Bila masa yang sesuai buat persiapan menyambut kelahiran anak

Salam semua,

Ok honestly saya baru siapkan list utk shopping barang baby dan segala keperluan berpantang.  Rasanya semua pun akan buat benda yang sama supaya takde apa yang tertinggal.  Pengalaman dulu mengajar saya apa yang perlu beli banyak, apa yang perlu beli sikit, apa yang xperlu beli sebab takkan guna langsung dan apa yang xperlu beli sebab boleh recycle je dari anak pertama dulu. 

Contoh yang perlu beli banyak 

1. lebihkan baju lengan pendek dari baru lengan panjang 
- cuaca kat malaysia ni bukan la sejuk sangat. so baju panjang untuk tido je. kalau siang tu lebih banyak guna lengan pendek. kalau pakai rompers lagi mudah. dan kalau boleh beli jugak baju yang ada lubang2 kecik tu. 

2.  Baby wet tissue
- ini memang kena pakai banyak sebab awal2 ni baby asik membuang je. so tisu ni memang kena ada stok yang banyak.

3. Diapers
- yang ni pun kena standby banyak2 atas faktor di atas... 

4. Tuala Mandi
- Tuala memang kena sedia lebih dari satu. Sebab jarang 1 tuala tu kita pakai sampai seminggu. Sebabnya baby akan terkencing la, terberak la dan macam2 ter lagi. kalau dulu saya beli 2 helai, tapi kali ni nak beli 3.. huhu

Contoh yang perlu beli sikit

1.  Baby Oil
- Kalau dulu saya beli 2 botol besar. Lama betul nak habiskan sebab kita guna sikit je. last2 saya buat cuci makeup. anak tu dah besar baru habis. so kali ni beli botol kecik je.

2. Lampin kain 
- Yang ni saya beli 1 pek je. sebab kita kan dah guna disposal punya. tapi dia ada kegunaan lain yang tak kurang pentinya.... nak bedung la, nak buat lapik la, nak lap jeluak, nak lap lepas mandi (ganti tuala kalau 2 - 2 basuh) dan macam2 lagi sebab kain dia lembut.

Contoh yang xperlu beli sebab takkan guna langsung

1. safety pin
- ada ke orang beli saje2? rasanya dah tak perlu sbb guna disposable diapers.  Kalau guna washable diapers pun dah ada butang siap. (alaa yang ramai orang guna tu... )

2. sikat
- Macam dulu saya memang tak terfikir pasal sikat ni dan mujur pun tak beli sebab rambut baby bukan payah nak sikat2...  dah besar baru beli sikat

Contoh yang xperlu beli sebab dah ada

haa yang ni bergantung kepada apa yang dah ada masa anak pertama dulu... mcm breastpump, baby cot, kelambu, besen mandi dan sebagainya....

(kesemua contoh di atas adalah berdasarkan pengalaman sendiri... sekiranya ada percanggahan, anggaplah ia satu pendapat kecil dari saya yang tak banyak pengalaman ni...)

Kalau orang tanya "kan nak breastfeed, so kenapa beli botol susu awal2 ni?" bagi saya ia adalah penting sebab masa time berpantang ni la kita nak biasakan dia guna botol jgk.  Nanti bila dah keje esok, anak takmo minum susu dari dari botol, haa sape yang susah. so sambil bagi direct tu, susu yang dah diperah tu, letak dalam botol supaya baby tak kekok nnt. Kalau bagi yang tak berkerja, so peraturan ni tak tertakluk.  (hmmm bestnya kalau dapat jaga anak sendiri... impian terpendam...) 

OK sekarang nak menjawab soalan kat tajuk entry ni. "Bila masa yang sesuai buat persiapan menyambut kelahiran anak?" Jawapannya ialah terpulang kepada anda... tapi tapi tapi yang seeloknya dibuat masa 2nd trimester ke atas... 5 bulan tu dah ok sangat dah. kalau awal sangat, tak sesuai sebab kita kena bagi baby betul2 kuat dan kita kena  banyak berehat. (takut jadi apa2) lagipun orang kata nak beria pun biar la dah confirm dulu... pelikkan kena tunggu 3 bulan baru dikira confirm..hmmm moralnya ialah waktu tu kan kita tengah mabuk2 loya2. so mana la larat nak memanjat tangga shopping complex tu. kalau beli online pun tak kuasa nak melayan. Dan kalau tunggu dah hujung2 pun tenaga dah tak banyak. perut dah makin membesar, kaki pun bengkak. kalau 8 or 9 bulan baru nak start shopping, memang tak lengkap la haihhh...

Sumber

Nota: Tengah survey botol susu.... terjatuh cinta dengan botol tommee tippee yang bulat2 tu... ada color2 lagi...


3 comments: