Tuesday 11 November 2014

Meh kita buat stok susu badan banyak2

Salam...

Seperti biasa, dari mula mengandung saya dah pasang niat nak bagi susu badan kat baby smpi umur dia 2 tahun.  Macam Danial dulu sampai 2 tahun lebih jugak la dia menyusu. Tapi dah start campur ngan formula milk la masa dia 9bulan. Itu pun sebab susu dah makin cair dan saya makin tak sempat nak perah.  Untuk Safiyya ni, saya niat sebolehnya xmo campur dengan susu lain smpi umur dia setahun.  So perancangan perlu dibuat supaya saya tak jenuh nak mengumpul susu.  Cuti berpantang 3 bulan ni saya tak bazirkan macam tu je.  Sejak dah balik ke rumah bila habis pantang 44 hari, saya dah mula menyimpan stok.  Saya cuba la dalam sehari tu paling kurang pun sekali mesti kena pump.  

Bagi menjayakan usaha saya tu, saya mengamalkan shaklee. Amik 2 benda je iaitu Alfafa dan ESP. Hari2 tak miss la makan alfafa tu. Tapi ESP saya ada selang2 jugak sebabnya soya kan sifatnya sejuk.  Lagipun baru habis berpantang dan tak elok makan benda2 sejuk. Selain tu saya minum akar herbanika NR, phytonatal NR, Aura White, susu anmum dan kismis... kadang2 kacang badam.. Lagi satu perangai, kopi o tak tinggal... (addicted- haihhh) Haa lagi satu, jamu apa ntah... ni untuk masalah perkumuhan saya yang tak menentu ini. huhu

Ok laa... nnt saya update lagi cerita perah susu ni.  kita share2 pengalaman kat sini.

Peti ais ku kecik... 

#myapplepie


No comments:

Post a Comment