Monday 23 July 2012

Ramadan menggamit memori


Dah 3 Ramadan dah pun.  Tapi rasanya tak terlambat nak mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadan Al-Mubarak.  Setiap kali datangnya Ramadan, terasa seribu satu macam perasaan.  Apapun saya bersyukur kerana diberi peluang sekali lagi untuk menikmati bulan yang penuh keberkatan ini.   Sesungguhnya bulan ini sesuatu yang berbeza buat diri saya kerana ini lah kali pertama saya menyambut bulan puasa sebagai isteri (tahun lepas masih PJJ) dan mama.  Bila dah ada anak kecil ni, cabarannya sangat berbeza dan bukan hanya mengejut suami untuk bangun sahur kerana kadang2 tu si kecil Danial ni pun akan turut terjaga ketika saya sibuk menyiapkan makanan untuk sahur.  Jadi terpaksa la biarkan suami makan sendirian dan saya sambung menyusukan Danial.  Bagi mereka yang belum merasai pengalaman ini mungkin akan fikir lagi best kalau ada orang sediakan sahur n kita bangun makan je… tapi bila saya sendiri dah alami, sebenarnya pengalaman ni seronok dan mengajar saya agar lebih bersabar (mmg pada asalnya saya ni sgt penyabar… heheh) 
Tu baru cerita sahur, ni kalau time berbuka, hajat dihati mmg nak masak mcm2.  konon2 nak buat kuih sendiri laa... tapi last2 beli je kuih.  Kalau lauk, saya prefer masak kat rumah... tapi kalau dah tak sempat tu maknanya kena beli jgk lor... nasib laa kalau tak kena ngan selera tekak. Sekarang ni pun tengah memahirkan diri untuk memasak ikut selera suami.  Harap dia banyak bersabar la ye sementara isteri dia ni nak tuntut ilmu dari masterchef kat blog list saya nih...
Bila malam pula, terdengar jelas bacaan2 dari imam yang mengerjakan solat sunat terawih dari surau berdekatan.  Haaa bila time terawih ni teringat zaman budak2 dulu yang rajin benar pegi masjid utk terawih (rajin sangat – tangan rapat didada mata keatas).. satunya sebab ramai kawan n keduanya sebab ada makan. Haha. Teruk betul bila ingat2 balik.
Dikesempatan ini juga saya ingin memohon maaf zahir dan batin bagi mereka yang mengenali saya secara peribadi atau pun hanya di alam maya… selamat berpuasa :)

 

2 comments: