Monday 10 December 2012

40 minggu yang mengujakan


Salam... bila anak dah setahun ni, baru la rasa nak share pengalaman mengandung kan Danial dulu.  Terus terang saya katakan, mengandung kan dia saya tak alami sebarang alahan yang teruk.  Mungkin kerana saya terpaksa harungi seorang diri sepanjang mengandung jadi, baby kesian kat saya... huhu.  Bukan mudah sebenarnya bila suami jauh dan paling kurang pun 2 @ 3 minggu sekali baru brjumpa.

4 minggu

Trimester pertama
Saat ni semua yang mengandung pasti tahu 3 bulan pertama ni, dengan peningnya, tekak loyanya, pedih ulu hatinya, hmm semua laa.  tapi alhamdulillah, semua dugaan ni saya dapat lalui dengan sabar.  Alahan pun tak teruk cuma loya2 manja je. usia baby baru bape minggu je saya dah pegi check up kat klinik kesihatan.  ada yang cakap kenapa awal sgt pegi, ye laa saya kan mengandung masa umur 30 tahun, jadi umur bila dah banyak ni, risiko pun banyak. sebab tu la saya serah diri awal2 lagi... haa lagi satu, oleh kerana mak saya ada diabetes, saya terpaksa menjalani ujian minum air gula tu awal sikit.. so dengan rasminya bila keluar result, didapati gula tinggi.  lepas tu siap la.. asik asik check darah.  puas la lengan dan jari saya ni kena cucuk.  lagi satu HB saya juga rendah.  penah sekali tu check kat klinik smpi 7 je HB. tak pasal2 kena refer ke hospital.  Nurse suruh pegi cepat2 sbb anytime saya boleh pengsan katanya.  Dengan beraninya saya drive sendiri dan pegi hospital ampang untuk serah diri.  Bila MA kat situ check, ehhh 10 pulak HB.  dia pun pelik. katanya kalau nak beza pun tak la lari banyak sangat.  saya sengih je laa... hmm sempat la scan perut sekali.. hehhe nampak baby dah aktif dok menendang2 tapi size dia kecik je lagi.

6 bulan

Trimester kedua
3bulan kedua ni, orang kata tempoh honeymoon la.. maksudnya, segala loya2 tu dah hilang, badan semakin kuat dan tak lembik2 dah.  cuma masalah saya ni asik mengantuk je. kalau kat ofis tu saya asik bantai tido je. boss pun dah tak heran. kalau dah tak selesa sangat tido duduk kat meja, saya siap baring kat tepi meja lagi.  cari port baik punya. sape pun tak nampak..huhu.  time ni jgk selera makan semakin bertambah. asik makan je kejenya. tapi tekak saya takde pulak mengidam yang pelik2.  ni pun mungkin baby kesian kat saya. kalau mengidam teruk2, nak mengadu kat sape kan.. pernah la sekali tu, ehh sekali apa ada la 2 @ 3 kali jgk tengah2 malam nak makan char kuew tiaw... haihh sabo je la masa tu.

 Gejala kaki bengkak


Trimester ketiga
Time ni perut dah semakin besar, baby pun tersangat la aktifnya. siang2 dia biasa biasa je. tapi kalau malam, start dari maghrib tu, punya la tak duduk diam.  terpusing2 tendang sana tendang sini... sampai senak perut.  haa lupa nak cakap, saya dapat tahu jantina baby masa 20 weeks.  untuk scan ni saya mmg tunggu husband ada kat kl, so boleh pegi sama2. perkara penting ni kena share sama2. biar dia dapat tengok anak dia dalam perut ni.  ni asik saya je citer.  Anak pertama ni mmg tak sasarkan boy ke girl ke, apa pun tetap bersyukur dengan anugerah ni.... ok sambung... trimester ketiga ni banyak jgk membataskan pergerakan saya.  perut mmg besar sgt dengan kaki yang kejap2 bengkak. hmmm dah mcm pakai kaki plastik. huhu. lebih kurang 2 minggu nak due, saya dah start cuti.  terus balik kg suami sbb plan nak bersalin sana. semingg lepas tu saya pun bersalin... due 29 october tapi bersalin 26 october... awal bape hari je...
Pengalaman bersalin boleh refer kat sini...






Setiap orang akan melalui pengalaman yang berbeza.  apapun setiap kesakitan, setiap kesusahan, kena la redha, dan sabar... baru la dapat pahala.  kalau asik merungut je, ish ish sia2 tau.  :)

4 comments:

  1. assalam ayumieka,

    pengalaman mengandung 2 hero saya juga tidak ada morning sickness yang teruk, alhamdulillah. Cuma tiada selera makan di trimester pertama, perkara biasa tu kot ekkk....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah... tapi orang kata, kalau mengandung girl, tu yagn morning sickness teruk tu... ntah laa..

      Delete