Monday 3 December 2012

Perancangan 2013

Salam semua.. sekarang dah pun December 2012.  ada kurang dari sebulan sebelum masuk ke tahun baru 2013.  Pasti semua orang dah pasang impian atau azam untuk menjadi terbaik tahun depan nih.  Macam saya sendiri pun dah mula merangka2 apa yang saya mahu lakukan tahun depan iaitu 2013.

1. Kerjaya
Macam sekarang ni kerja saya boleh dikatakan ok la. Masih organized. Tapi ada jugak yang huru hara, kacau bilau, keluh kesah..hehe.  Kelemahan saya adalah dari segi perancangan masa. itu laa yang sering terjadi pada saya.  saya selalu mengabaikan First Thing First. Perkara yang ke 13 saya buat dulu, tapi yang perkara pertama, saya lengahkan. Jadi perancangan saya, mesti susun semua nya dalam satu jadual yang mudah saya tengok dan pantau. Drafkan plan tindakan serta tulis setiap progress supaya senang nak refer..

2. Isteri dan Ibu
Kedua dua peranan ni sama pentingnya bagi saya yang perlu dipikul dengan penuh rasa tanggungjawab, ikhlas serta sabar.  Bila cakap bab menjadi isteri yang baik ni, saya rasa saya ni baik kot.. hehe. masih lagi mendengar kata. (ceh puji diri sendiri).  Tapi takkan setakat jadi isteri yang baik je kan.  saya mahu jadi sorang isteri yang disayangi, disenangi, pendek kata isteri solehah la. Kalau boleh nak hari2 suami sayang.  tapi kalau asik menerima je tak boleh jgk. kena la memberi selalu. maksud nya sini, kalau nak orang manja2kan kita, kita pun kena la buat yang sama jugak. 
Sebagai ibu sudah semestinya saya ingin menjadi seorang yang lebih penyabar, rasional, penyayang, lembut tapi tegas dan banyak lagi laa untuk mendidik anak saya.  ini kerana, anak itu ada lah unik untuk setiap ibu bapanya..  Anak kita takkan sama mcam anak orang lain.  kalau ada parents yang guna cara ABC untuk didik anak, mungkin kita lebih sesuai guna cara DEF untuk anak kita. Jadi kenalilah anak betul2 dan buat yang terbaik untuk  mereka.

3. Anak
Pada yang masih ada ibu bapa tu, kena la rebut peluang untuk berbakti pada mereka. Sebelum ni, mama ada merungut yang saya ada masanya jarang nak call dia... Agak terpukul jugak la dengan situasi tu.  Jadi sempena azam saya untuk memperbaiki diri sendiri, saya juga akan sedaya upaya tidak mengabaikan orang tua saya.  hmm sebenarnya bukan jarang call.. tapi ntah laa.. haa tengok tu bagi alasan lagi.. (piaapppp... rotan laju2) xde kompromi dah ye... Sayangi la ibu bapa anda...

4. Hubungan dengan Pencipta
Ini yang paling penting sebenarnya.  kalau hubungan dengan sesama manusia kurang baik, kita kena check balik hubungan kita dengan Allah (kata2 hikmah dari Dato Mohd Fadzilah Kamsah).  Dengan rasa rendah hatinya, saya berazam untuk memperbaiki diri serta amalan saya sebagai umat Islam yang baik.

Apapun, perancangan Allah lagi tepat untuk kita, kena la redha ye.  Do what u love, Love what u do.. daa


2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. masih ada perancangan perlu dikemaskini lagi kak untuk next year... ^_^

    ReplyDelete