Tuesday 30 December 2014

Aku Bukan Supermom or Superwife

Salam


Berusaha menjadi isteri yang perfect memang memenatkan.  Setiap hari saya perlu mengekalkan momentum yang sama dalam menguruskan hal rumah dan anak2.  Kalau rumah bersepah, mesti orang kata 'malasnya wife dia ni...'  kalau anak comot pun isteri jugak yang kena. hmmm.  Bagi saya, wanita yang keluar bekerja atau yang full time housewife sama je penatnye.  Kerja tak penah habis... Pernah la rasa sekejap masa cuti berpantang 3bulan dulu mengurus sendiri anak2 dan rumah sepenuh masa.  Baby tidur je, terus sambung buat keje rumah laju2.  Kalau masa tu digunakan untuk  berehat sambil layan facebook, memang tak siap la keje.  Apa yang bestnya saya sempat la masak, dan lipat baju setiap hari.  Bila dah keje ni, masak memang tak laa... Kain baju sume 2-3 hari baru lipat skali.  Tapi basuh baju memang kena setiap hari, kalau tak, bertimbun la kain baju. slap hari bulan boleh kena hempap.  

Berbalik pada persoalan asal, penting ke jadi isteri yang perfect ni? Bagi saya ia nya tak la terlalu penting tetapi cukup sekadar melakukan keje ikut kemampuan masing2.  Kalau kita asik fikir kenapa rumah tak boleh kemas 24 jam, kenapa tak boleh masak hari2 (bagi yang bekerja), kenapa tak boleh lap habuk hari2, memang sangat stress.   Sekarang ni pun saya dah terasa kurang bagi perhatian pada Danial (anak sulung). Kesian kat dia.. asik2 cakap 'mama, jom main sama2'... :(

Rutin saya hari2 bekerja;

6.00 - 7.30 - Bangun, solat Subuh, pump susu, Mandi dan bersiap ke office
7.30 -            Hantar Safiyya ke rumah pengasuh dan terus pegi offfice
9.00 - 6.00 : Waktu bekerja
7.00 -            Sampai di rumah, mesti susukan Safiyya dulu kemudian baru la nak solat ke nak mandi ke...
8.00-11.00 malam -  Waktu ni husband akan keluar beli makanan, dan saya akan jaga anak2. Kalau si kecik ni tak meragam, sempat la saya basuh botol2 susu diorang siap sterilize kan skali. keluarkan baju kotor dan asingkan ikut raga masing2.  Basuh baju pun ada jadualnya.  Kalau hari ni basuh baju abang, esok pulak baju adik.  bukan apa, sebab tak cukup tempat nak sidai... huhu. TETAPI, kalau si adik nak menempek je malam tu, maknanya saya kena tunggu husband balik dari keluar beli makan, baru boleh saya buat kerja.  Itu pun berlari2 sebab kena cepat.  Dah macam ada pasang timer lak si Safiyya ni.  Cukup time dia meraung nak susu. huhu... 

Rutin ni memang saya kena tempuh hari2... tapi saya tak merungut cuma saje nak bercerita.  Pengalaman ni akan buat saya jadi isteri dan mama yang lebih baik. (cewaahhh) Kalau dulu, saya terfikir mampu ke nak jaga 2 orang nak kecik sekaligus.  Tapi saya dah pun alami.  so far, ok laaa... best tau ada anak ni.. hehe. kelmarin, Danial pecah kan 1 botol nescafe pukul 12.30malam... Dah la waktu tu saya dah siap2 nak tido. tiba2 kena pegang penyapu pulak.. aiseyyy.. tapi magic laa sebab saya tak marah pun dia.  mungkin sebab tengok kesungguhan dia menyebok nak tolong kutipkan.  haihhh budak ni.

Kesimpulannya, perfect ke tak perfect ke saya tak kisah sangat.  Asalkan kita menjalankan sebaiknya tanggungjawab yang diamanahkan dah cukup baik.  Kalau sibuk sangat nak siapkan keje2 rumah, tapi anak terabai pun tak boleh jugak... Walaupun orang nampak kita macam huru hara, biarkan saja kata2 mereka itewww... Andai kita bukan supermom di mata orang, tapi kita tetap super dupper yummie di mata anak2... (sebab si safiyya ni bayangkan susu je bila tengok saya....keh keh keh... )



Notakaki: sib baik la dapat husband yang suka cuci bilik air... pheewww

No comments:

Post a Comment