Tuesday 17 November 2015

Result UPSR dah keluar... jom tengok sape banyak A... huhu

Salam...


Hari ni result UPSR dengan rasminya diumumkan.  Sure berdebar sume calon2 yang terlibat dan tak kurang jugak ibu bapa yang tak boleh tido memikirkan 5A ke tidak anak aku ni.
hmmmm saya nak throwback tahun 1992 iaitu tahun saya mengambil exam UPSR ni...

Saya bukan lah pelajar pintar kat sekolah.  Lagi pulak umur masa tu baru 12 tahun.  Apa lah yang saya faham tentang kepentingan exam tu.  Tapi faktor sekeliling buat saya tertekan terutama sekali isu banding membanding dengan orang lain buat saya rasa perlu sangat untuk dapat semua A dalam UPSR.  

Bila result keluar, saya dapat 3A1C. (Tahun 1992 hanya 4 subjek sahaja)

apa C tu biar la rahsia...haha


Cikgu memang terkejut sebab tak sangka saya boleh dapat result macam tu.  sebab gaya macam 1A pun tak layak.  Dan yang bestnya kat sekolah saya tu, murid2 yang dapat 4A dan 3A akan dipanggil ke pentas untuk mengambil result.  Wahhh glamour ko nyahh

Tapi balik je rumah, seperti yang saya jangka abah akan tunggu untuk tahu result.  Saya pun terus serahkan slip result tu... 

Tahniah apa pun tidak, tapi rotan yang menanti... 

Sadis

Ok ok... itu cerita lama... saya sendiri takmau ingat peristiwa tu.  Ia sangat memberi kesan dalam jiwa saya.   

Tapi bila saya sendiri dah ada anak, saya mahu buang jauh2 mindset anak cemerlang ialah anak yang dapat banyak A... ye betul pandai dalam pelajaran itu satu bonus.  Tapi banyak perkara lain yang saya perlu saya lihat.  Personaliti anak2, atitude diorang, emosi, sikap, dan macam2 lagi.  Saya tak mahu apa yang saya alami dulu berulang untuk anak2 saya.  Bagi saya anak2 ini adalah unik dan tersendiri bagi setiap seorang.  Pencapaian takkan sama untuk setiap perkara walaupun mereka adik beradik.  Jadi biar kan saya mendidik mereka dengan cara saya sendiri and off course di atas landasan yang betul... 

Notakaki:  Jangan kata anak saya nakal kalau belum betul kenali dirinya... 

No comments:

Post a Comment