Friday 8 November 2013

Sindrom Pra Haid - Marah, kecewa, sedih, semua kecamuk...

Perempuan... macam tu la bila hampir datang bulan (haid).  Ia disebabkan oleh turun naik paras hormon dalam badan. Rasa macam nak muntah la, pening la, pitam la dan juga menyebabkan gangguan emosi.  tak pasal2 nak marah, nak menangis pun ada kalau tersilap sikit.. kejap2 sentap.. hmmm nak buat mcm mana kan.  Dah tu dapat pulak yang tak paham. Lagi la rasa nak merajuk tak tentu pasal. sedih sedih.

Semua gejala yang berlaku kepada kaum perempuan ni bukan la sengaja dibuat2.  Malah sebolehnya kita pun takmau kan kan ... Ingat senggugut tu syok ka. sakit smpi guling guling mcm tenggiling (baca macam sinchan).Kalau dah tak tahan, terpaksa la telan panadol 2 bijik. Cuma sejak kahwin ni sakit senggugut tu mild je laa berbanding dolu2.. Panadol color pink tu mmg dah jadi keperluan. Ada yang kata tak elok makan yang pink ni kerap sangat. tapi bila dah sakit, nak buat mcm mana.


Walau apa pun, ada cara lain nak kurangkan symptom haid ni.  Ada yang menasihati supaya mengamalkan Evening Primrose Oil... Haa yang ni memang elok di makan oleh kita sebagai food supplement .  Selain memberi kesan yang baik kepada kesihatan, ia juga memberi kesan kepada kulit kita juga.. Jadi daripada dok telan panadol je kan, baik invest sikit untuk EPO ni. tak kisah la jenama mana pun, tapi apa salahnya reward diri sendiri dengan benda yang baik. Dulu2 saya ada mengamalkan EPO ni tapi bila penyakit M melanda, asik terlupa laa,  dan mcam2 alasan yang tak lalu nak disenaraikan di sini maka terabai la semua niat suci itu... Jadi sejak2 umur dah masuk ke 30+++ ni kena la buat sesuatu demi kesihatan sendiri.. Sebagai ibu, kita kena sihat sentiasa baru lah rumah tangga pun sihat. :)

EPO

No comments:

Post a Comment