Friday 27 March 2015

Danial Gagal Ujian Sepender

Salam...

Tu dah fikir habis panjang dah nak buat tajuk tu.. huhu...

Dalam blog ni, saya tak pernah cerita tentang potty train.  Dalam banyak benda saya nak latih Danial, potty train ni la perkara yang paling saya tak reti.  Hehe.. bukan tak reti tapi tak tahan dengan tekanan yang terpaksa diterima bila anak kencing merata dalam rumah.  Ada orang senang benor dia ajar anak dia supaya 'membuang' di tandas.  Tapi saya ni macam bagi banyak alasan je. haihhhhh  

Sebenarnya takde jalan mudah untuk melatih anak untuk membiasakan diri ke tandas sendiri tanpa terkencing dalam seluar.  Semua tu memerlukan persediaan mental dan fizikal ibu dan bapa.  Terus terang saya cakap kami suami isteri masih tak bersedia dan masalahnya sekarang ni Danial dah 3 tahun lebih dan sepatutnya perbelanjaan untuk diapers boleh dikurangkan.  Kalau hari2 bagi alasan tak bersedia, sampai bila yang nak bersedianya.  

Setiap kali balik kampung, mesti saya kena leter ngan mama sebab tak latih Danial untuk tidak memakai diapers.  Jadi dengan keazaman yang kuat (wahhhhh) kami mulakan pada hari minggu untuk potty train Danial.  Kesudahannya suami saya kena mop lantai berulang2 kali dalam satu hari. huhu... Sambil mop sambil pot pet.  Kesian pulak kat Danial kena leter ngan papa dia.

Mesti uollss semua ada pengalaman macam saya ni kan.. Antara kita sabar ngan tidak je untuk hadapi situasi ni.  Saya ni sampai beli seluar dalam kat dia bagi menaikkan semangat dia untuk menjayakan misi potty train.  Tapi bila dah terkencing baru dia bagi tahu... nak buek camno. panggil laki lorrr...

"Yanggg.... anak u dah terkencing dalam bilik ni..." 



Notakaki: Azam tahun ni: Danial bebas Diapers.. Save duit sikit.. huhu

4 comments:

  1. tak apa, pelan pelan kayuh...he he he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. skang dah stop sekejap. tak larat nak mop lantai je kejenye... nnt start balik..huhu

      Delete
  2. sypun baru ajar anak x pakai pampers..mmg kene bnyk bersabar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg kena sabar mcm nak semput nafas... dia boleh naik atas meja dan kencing... aduuhhhhh

      Delete