Monday 23 March 2015

Ketakutan ibu-ibu breastfeed: bila baby dah pandai menggigit

Salam...

Anak saya baru 7 bulan lebih dan dia belum ada gigi lagi   Walaupun xde gigi tapi dah pandai mengetap dengan gusi bila dia geram.  Dah la sekuat hati pulak tu dan membuatkan saya menjerit sebab sakit dan terkejut.  Bila kita terkejut, dia pun terkejut.  Tapi boleh pulak dia gelakkan saya. Ingat orang buat lawak ke... haihhh.

Kesan dari perbuatan si Safiyya ni, membuatkan nipple melecet sedikit.  Sape yang ada pengalaman macam ni, mesti akan terseksa sementara luka tu nak baik.  Masa dengan anak pertama dulu, melecet ni terjadi masa saya dalam pantang.  Itu kan pertama kali saya menyusukan bayi dan ia menyebabkan saya mengalami kadar melecet yang teruk.  Bila dia dah ada gigi lagi seram dan saya mula tercari2 krim yang boleh menyembuhkan luka tersebut dengan cepat.

Nasihat saya kalau nak cari krim untuk nipple crack ni, cari lah yang berasaskan organic.  Jadi kalau baby termakan pun, ia tidak akan membahayakan kesihatan dia.  Tak payah nak lap dulu. Terus je boleh menyusu. Masa dengan anak pertama dulu, saya tak ingat dah saya pakai krim apa.  Tapi untuk anak kedua ni saya dah standby awal2 untuk digunakan masa berpantang.  Alhamdulillah, kesakitan tu dapat dikurangkan malah kesan sakitnya amat minimal. 

Ni brand yang saya beli dan ia sangat berkesan untuk saya... Alhamdulillah.. walaupun kecik je botol dia tapi tahan lama... 

Notakaki:  Nanti saya cerita tentang makjun yang saya makan ketika berpantang yang khusus untuk 'kes susah berak' (smpi berdarah dan meninggalkan kesan luka yang menyakitkan)

2 comments:

  1. bila dah pandai menggigit tu jadi seriau kann?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul sangat farah...... caranya, tepuk2 pipi dia suruh lepaskan... kalau kita main tarik je, lagi la sakit... hmmm

      Delete